Loading
Leon Schröder Fotostudio

Het stilleven van mijn leven

Een portret zonder persoon

Stillevens hebben hun oorsprong natuurlijk in de schilderkunst maar ook in de fotografie is het al jaren een populair thema. De kwaliteit van de compositie en de controle van het licht zijn ook in stillevenfotografie essentieel. Afhankelijk van het doel van het werk kan het doorweven zijn met symboliek of is het juist meer een ‘what you see is what you get’ beeld met visueel interessante objecten.

Portret

Ik heb er bij dit werk gekozen voor een traditioneel stilleven. Daarbij zijn er meer dan 3 (levenloze) objecten heel precies gearrangeerd met als doel een bepaald gevoel en boodschap te communiceren; in dit geval iets te vertellen over mijzelf.
Ik denk dat een ‘stilleven van mijn leven’ een mooi en origineel alternatief is voor het standaard portret van een dierbare.

Schoenen

Mijn hele leven klus ik al in huis. Vroeger keek ik altijd mee als mijn vader aan het klussen was en leerde zo van alles over houtbewerking, elektra, waterleiding, gereedschappen enzovoort. Autotechniek is eigenlijk het enige waar hij niets mee deed. Het is niet alleen dat je meestal sneller en vooral voordeliger uit bent maar ik vind ook vaak dat het resultaat beter is. Het voelt in ieder geval beter… Mijn gezin kent me, vooral in het weekend, met deze schoenen, een verfbroek en het geruite klusoverhemd.

Stilleven van mijn leven ©Leon Schroder

Distel De paarse distel is het nationale icoon van Schotland. Aangezien mijn vrouw Schotse is wilde ik de distel prominent in het beeld opnemen.
Het is niet erg praktisch om planten te gebruiken in een stilleven omdat ze natuurlijk vrij snel hun veerkracht kwijt raken. Ik heb ze dus lang in water laten staan en als allerlaatst aan de compositie toegevoegd.

Flipperkast Toen ik jong was hadden we een kamer vol met flipperkasten en een jukebox. Als hobby repareerde mijn vader oude speelkasten en verkocht ze dan weer na een tijdje. We hebben thuis dus heel veel geflipperd en voor mij zijn flipperballen een directe link naar die tijd.
Ik heb voor 3 ballen gekozen omdat ik met elke bal 1 van mijn kinderen symboliseer.

Bier Je zou denken ‘dat spreekt voor zich’ en in zekere zin is dat ook zo. Ik drink graag een biertje. Het glas dat ik gekozen heb is een typisch bierglas en heb ik ooit gekregen toen we in Brussel een rugbytournooi speelden en wonnen. Het waren heftige wedstrijden en een goede vriend die toen deel uit maakte van mijn team is jong overleden.
Het glas altijd half leeg, ook dat past bij mij.

Kaars De brandende kaars symboliseert het verstrijken van tijd en het geloof in een hogere macht dan de mens. Ik heb de kaars bewust uit twee delen gemaakt (het bovenste deel op het korte onderste deel gesmolten) om daarmee mijn ‘tweede leven’ aan te geven. In 2017 is mijn hart namelijk voor een bypass operatie tijdelijk stilgezet.

Barkruk Toen ik net deze studio huurde vroeg een collega van de hogeschool mij of ik zijn portret wilde maken. Hij had van de dokter te horen gekregen dat hij nog maar kort te leven zou hebben en wilde een mooi portret achterlaten. Mijn studio was toen nog lang niet ingericht maar tussen de rommel en dozen heb ik een set gebouwd en zijn foto gemaakt. Ik heb toen speciaal voor die foto’s deze kruk gekocht zodat hij op de juiste hoogte zou zitten en de kruk zelf in het beeld niet teveel aandacht zou trekken.

Fotografie De link met fotografie geef ik weer met de twee ‘grids’ en het gordijn. Beide heb ik vaak gebruikt in foto’s. Ik zie bij andere fotografen altijd dat ze op de foto staan met een grote camera in hun handen en om de een of andere reden voelt dat raar, alsof de grootte een maat van kwaliteit is of dat de kijker niet weet wat een fotograaf is.

Fotoboek Naked Rotterdam Het project ‘Naked Rotterdam’ is om meerdere redenen een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden. Ten eerste symboliseert het voor mij de switch in mijn carrière naar fotografie. Het was namelijk mijn master project. Verder doet het er toe omdat ik gedurende het project veel bijzondere mensen heb leren kennen die mij vertrouwden met hun veelal emotionele verhalen en natuurlijk hun naakte zelf.

Achtergrond De zwarte achtergrond met vlekken met kleur ben ik. Het verbeeldt bovendien de chaos in mijn hoofd. Zo ben ik nou eenmaal.

0